2013. október 27., vasárnap

Gyerekkorom sorozatai - első rész

A '90-es évek elején születettek táborát erősítve, azt hiszem Az elveszett ereklyék fosztogatói c. sorozat kihagyhatatlan volt mindannyiunk számára. Nem találkoztam még olyan korombelivel, aki nem ismerte volna az ikonikus sorozat nagyasszonyát és az ügyetlen tanársegédjét. 


Hogy miért is az ereklyevadászokról írok most?

Mert ez egy időtlen sorozat. Hihetetlen, de még mindig adják egyik-másik csatornán és ami még hihetetlenebb, az az, hogy még mindig képes vagyok végignézni, annak ellenére, hogy 10 évvel ezelőtt már végignéztem minimum háromszor az összes epizódot. Vajon miben rejlik a sorozat varázsa, ami képtelen megunhatóvá tenni?

A válasz valószínűleg három dologban rejlik: a karakterek szerethetőségében, az epizódok önállóságában és a történelmi háttérben. 

Karakterek

Kétséget kizáróan Sydney Fox a női Chuck Norris megtestesítője. A létező összes fegyverrel képes bánni, ismeri a harcmodorokat és tud pörögve rúgni! Emellett persze ne felejtsük el, hogy egy egzotikus szépségről van szó, aki ráadásul még professzor is, szóval elég okos. 
Tia Carrere. A név, ami örökre a sorozatot fogja eszedbe juttatni. Habár a nőnek van vagy 80 másik szerepe, egyértelműen ezzel a sorozattal tett szert a világhírnévre. Még ha ez a világhírnév, nem is olyan hírnév, mint amilyen mondjuk Sandra Bullocké.
Aztán itt van mindenki kedvenc balféke. Nigel Bailey, a kétbalkezes, szuszogós, hangokat-kiadó-miközben-szerencsétlenkedő, szintén igen jártas a történelemben srác, aki előszeretettel védeti (ez egy szó?) meg magát a női nemmel. De mi ezért szeretjük! 
Meg persze a shoppingmániás, bugyutácska titkárnő, akit szintén lehetetlen utálni, mert annyira szőke és cuki. Sajnos a sorozat kétharmadánál lecserélték Claudiát Karenre.

Az epizódokról 

Mindegyik rész úgy kezdődik, hogy az ereklyének a sorsáról, körülményeiről, történelmi hátteréről kapunk némi információt pár jelenet erejéig, majd visszacsöppenünk a "napjainkban"-ba. A sorozatkészítők igyekeztek minél több földrajzi helyszínt felvonultatni, még kis hazánkban is forgattak IGEN! Ezenkívül nem csak az időszámítás elé mehettünk vissza, hanem akár "csak" 200 évvel ezelőttre is, tehát a történelmi idők sokszínűsége is jelen volt. A feldolgozott mondák, históriák vagy történelmi rejtélyek pedig hozzájárultak a nép művelődéséhez, hiszen érdekesen tálalva könnyebben megragad az információ.

Az epizódok önállósága magáért beszél. Akkoriban még nem járta az a szokás, hogy a rész végén hagyjuk nyitva az ajtót, hogy mindenképpen idekapcsoljon a következő résznél a TV-néző. Nem, itt nem kellettek efféle marketingfogások és nézőcsalogató fegyverek (amik megjegyzem igazán kreatívak és ötletesek, csak annyira idegesítő egy idő után, hogy sosem derül ki, ki volt a gyilkos vagy mi történt a szigeten és a többi...!), itt elég erős volt a sorozat maga, ahhoz hogy másnap 5-kor bekapcsoljuk a tévét és már alig várjuk a következő izgalmas küldetését főhőseinknek.


Saját megfigyelések

Ma pont a legelső epizódot adták le, amikor Nigel jelentkezett tanársegédnek. Ezen apropóból utánanéztem a sorozatnak, hogy mégis hány évadot gyártottak Az elveszett ereklyék fosztogatóiból, hogy állandóan belefutok valamelyik csatornán ÉS ha emlékezetem nem csal, akkor gyermekkoromban is folyamatosan adták a tv-ben. Tudjátok mire bukkantam?? Csupán három évadot élt meg a sorozat! Hármat!!33!3!!!
Ez meg hogy lehetséges? Én azt hittem, hogy legalább 6-7 évig forgatták. Ez annyira hihetetlen. 
1999 és 2002 között vették fel ezt a 3 évadot, összesen 66 epizóddal és azóta sugározzák az adást töretlenül. 66 rész! Nagyon durva, sokkal többnek tűnt, még úgy is, hogy többször megnéztem egy részt. Valamit tényleg jól csináltak!

Még a sorozat felépítéséről annyit megemlítenék, hogy ez is a klasszikus vonalat erősíti. A felvezető képsorok és zene nyitja az epizódot, ami nem csak amolyan félmásodperces kis vázlat, hanem rendesen felkonferálja a sorozatot és a szereplőket. Pluszpont!


Egy ráadás érdekesség, hogy Hugh Dancy szerepelt egy részben. Mégpedig a Franciaországban játszódóban. Emlékszem kb 10 éves lehettem mikor néztem, hogy ki ez a bongyori, francia srác. De a szereplőlista akkor még a sorozat elején volt és sehogyan se tudtam kideríteni a nevét. Majd nagyjából egy éve újra láttam a részt és feltűnt, hogy nagyon hasonlít Hugh Dancyra, hát rákerestem a nevére és voilá tényleg ő volt!

Hugh Dancy

Szóval, úgy éreztem muszáj valamilyen módon tisztelegnem eme kultikus sorozat előtt, amely tényleg egy meghatározó része volt a gyerekkoromnak és rajtam kívül még sokaknak /anyukám is nézte például/ !


Sir Brian

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése